TPD


02, 03, 04 listopada

Witam wszystkich uczestników świetlicy środowiskowej TPD w naszej szkole. Nie możemy spotykać się w szkole tak więc poprzez naszą stronę szkolną postaram się zachęcić do pewnych działań, do przeczytania zamieszczanych propozycji zabaw, konkursów, prac plastycznych. I tak zaczniemy od zbliżającego się Święta zmarłych

Pamiętajmy o tych co odeszli….

Początek listopada jest szczególnym czasem, kiedy towarzyszy nam pamięć o zmarłych. Oderwani od codzienności zatrzymujemy się, składamy kwiaty i palimy znicze kierując swoje myśli do Tych, którzy odeszli.

Dzień Wszystkich Świętych, to dzień szczególny, dzień zadumy i refleksji. Wspominamy wszystkich, którzy żyli pośród nas, a już odeszli do wieczności. Święto to w Polsce kojarzy się przede wszystkim z odwiedzaniem cmentarzy, na których spoczywają nasi bliscy, modlitwą za nich i zapalaniem zniczy na grobach. Zachęcam Was do odwiedzenia grobów swoich bliskich a także zadbanie o groby opuszczone.

Dzień życzliwości

Rozpocznijcie tendzień od wykonania „ uśmiechniętej buźki”.  Sprawcie aby był to dzień wyjątkowy… pełen uśmiechów, dobrych uczynków, miłych słów, gestów, pozytywnych emocji. Żeby było radośnie, życzliwie i słodko. Aby ten dzień był okazją do rozmów na temat tego, jak być życzliwym, jak okazywać życzliwość w różnych sytuacjach, miejscach m. in. w szkole, w domu, w sklepie, na ulicy, czy w autobusie.  Aby był to dzień wyjątkowy… pełen uśmiechów, dobrych uczynków, miłych słów, gestów, pozytywnych emocji. Niech będzie radośnie, życzliwie i słodko. Ten dzień  ma też być okazją do rozmów w waszym domu na temat tego, jak być życzliwym, jak okazywać życzliwość w różnych sytuacjach, miejscach m. in. w szkole, w domu, w sklepie, na ulicy, czy w autobusie. Dzień Życzliwości i Pozdrowień to wspaniały moment do przypomnienia, ile w naszych codziennych relacjach znaczą proste słowa: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry, miłego dnia. Zachęcam Was do wykonania swojego „ Rodzinnego Drzewka Życzliwości”.

 

09,10,  listopada

Jesień

Choć nie zawsze możemy cieszyć się słońcem i ładną pogodą, jesień mimo wszystko kojarzy się nam z pięknymi kolorowymi liśćmi i ostatnimi przyjemnymi promieniami słońca. Kiedy przypada pierwszy dzień jesieni? Jak szybko będzie trzeba zmienić letnie sukienki na jesienne płaszcze i kolorowe kalosze?  Pierwszy dzień jesieni kalendarzowej zawsze przypada 23 września i związany jest z równonocą jesienną. To właśnie wtedy zarówno noc jak i dzień trwają po 12 godzin. W tym roku przesilenie jesienne przewidziane jest na noc między 22 a 23 września. Nowa pora roku rozpocznie się dokładnie o 3:54. Od tej chwili, aż do przesilenia zimowego, każdy dzień będzie stawał się coraz krótszy. 

Choć jesień nie wszystkim kojarzy się dobrze, to jednak jest to jedna z piękniejszych pór roku. Na drzewach pojawiają się kolorowe liście, a ciepłe promienie słonecznie ogrzewają leniwe popołudnia. Spacery po parku czy po lesie nabierają zupełnie nowych barw. Właśnie tak jesień widziało wielu znanych poetów, którzy chętnie pisali o tej porze roku. Przeczytajcie wiersze a potem wykonajcie farbami swoją pracę plastyczną o jesieni. A potem zapraszam na jesienny spacer (jeśli pogoda będzie sprzyjała).

„Zbieramy kasztany” Autor: Władysław Broniewski

Zbieramy kasztany, 

robimy w nich dziurki, 

a wtedy je można 

nawlekać na sznurki. 

Tak robi się lejce, 

naszyjnik z korali. 

Kasztany, kasztany 

będziemy zbierali

"Jesienią" Autor: Maria Konopnicka

Jesienią, jesienią

sady się rumienią:

czerwone jabłuszka

pomiędzy zielenią. 

Czerwone jabłuszka,

złociste gruszeczki,

świecą się jak gwiazdy

pomiędzy listeczki.

- Pójdę ja się, pójdę

pokłonić jabłoni,

może mi jabłuszko

w czapeczkę uroni! 

- Pójdę ja do gruszy,

nastawię fartuszka,

może w niego spadnie

jaka śliczna gruszka!

Jesienią, jesienią

sady się rumienią;

czerwone jabłuszka

pomiędzy zielenią.



Święto Niepodległości      Zbliżające się święto 11 listopada to szczególna data dla każdego Polaka. To kolejna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości Uczcijcie ten dzień ,bohaterstwo, waleczność i męstwo naszych przodków, dzięki którym Polska po 123 latach niewoli wróciła na mapę Europy. Nie zapomnijcie zaśpiewać hymn Polski oraz wywieście flagę biało-czerwoną.

 

16,17,18 listopada

Jak zadbać o swoje zdrowie?

Drodzy uczniowie. W tym trudnym okresie epidemii szczególnie musicie zadbać o swoje zdrowie. Poniżej są przedstawione najważniejsze zasady, jak dbać o swoje zdrowie. Zapoznajcie się z nimi. Wykonajcie na ten temat pracę plastyczną.

1.        Jedz regularnie 5 posiłków, pamiętaj o częstym piciu wody oraz myj zęby po jedzeniu. Najzdrowiej jest mieć posiłki w odstępach 3-4 godzinnych – ale bez przekąsek pomiędzy nimi (warto wtedy pić wodę!). Taki rytm zapewnia optymalny metabolizm, który sprzyja dobrej sprawności umysłowej i fizycznej.  

2.        Jedz różnorodne warzywa i owoce jak najczęściej i w jak największej ilości, najlepiej w formie surowej lub minimalnie przetworzonej. Warzywa i owoce są bogatym źródłem wielu ważnych witamin i składników mineralnych (m.in. witaminy C), a także błonnika oraz naturalnych przeciwutleniaczy (tzw. antyoksydantów), które neutralizują szkodliwe wolne rodniki.   

3.        Jedz produkty zbożowe, zwłaszcza pełnoziarniste, do których zaliczamy m.in. mąkę i pieczywo razowe, kasze, ryż brązowy, płatki zbożowe. Produkty te są bogatym źródłem węglowodanów złożonych, zapewniających organizmowi energię, a także witamin z grupy B, błonnika i wielu istotnych składników mineralnych (m.in. żelaza i magnezu). 

4.        Pij co najmniej 3-4 szklanki mleka dziennie. Ale jeśli go nie lubisz, możesz je zastąpić jogurtem naturalnym, kefirem i – częściowo – serem. Produkty mleczne są najlepszym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia, który jest niezbędny do budowy kości i zębów. 

5.        Jedz chude mięso, ryby, jaja, nasiona roślin strączkowych oraz wybieraj tłuszcze roślinne zamiast zwierzęcych. Produkty z tej grupy są źródłem szczególnie ważnego w okresie wzrostu i rozwoju pełnowartościowego białka, a także żelaza. 

6.        Zrezygnuj ze słodkich napojów (np. oranżad i napojów owocowych) oraz słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami). Jedzenie słodyczy sprzyja m.in. powstawaniu nadwagi i otyłości, ale także próchnicy zębów. A co z sokami owocowymi, które zawierają wyłącznie naturalnie występujące w nich cukry? Według najnowszych zaleceń, dzieci w wieku 4-6 lat mogą spożywać ich nie więcej niż 170 ml dziennie (około pół szklanki), a dzieci od 7 roku życia do 230 ml, czyli co najwyżej szklankę soku owocowego dziennie. 

7.        Nie dosalaj potraw, nie jedz słonych przekąsek i produktów typu fast-food. Nadmierne spożycie soli sprzyja rozwojowi wielu chorób przewlekłych, w tym także otyłości. 

8.        Bądź codziennie aktywny fizycznie (co najmniej godzinę dziennie), ograniczaj oglądanie telewizji, korzystanie z komputera i innych urządzeń elektronicznych do 2 godzin na dobę. Regularne ćwiczenia pomagają zwiększyć tkankę mięśniową i mineralizację kości, a jednocześnie zmniejszają tkankę tłuszczową. Codzienna aktywność fizyczna poprawia też sprawność umysłową oraz pomaga w uzyskaniu atrakcyjnego wyglądu. 

9.        Wysypiaj się, aby twój mózg mógł wypocząć. Niedobór snu powoduje nie tylko problemy z koncentracją, ale także zwiększa ryzyko otyłości. Dzieci od 6 do 12 lat powinny spać co najmniej 10 godzin na dobę. 

10.     Sprawdzaj regularnie wysokość i masę ciała. Te proste pomiary pozwalają na wczesne wykrycie niedowagi, nadwagi i otyłości, a także różnego rodzaju zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży. 

23,24,25 listopada

Andrzejki, jędrzejówki, jędrzejki. Obchodzone w Polsce w noc z 29 na 30 listopada, w wigilię świętego Andrzeja. Z biegiem czasu stały się głównie pretekstem do brania udziału w imprezach tanecznych, które z ich dawną formą mają niewiele wspólnego. Tymczasem tradycja andrzejkowych wieczorów sięga zamierzchłych czasów. Pierwsze pisemne wzmianki o tym święcie pochodzą z XVI wieku. Warto dodać, że obrzędy z nimi związane daleko wykraczają poza znane nam lanie wosku i tańce.
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu wszystkie polskie dziewczęta na wydaniu wiedziały, że w imieniny św. Andrzeja mają szansę dowiedzieć się, jak ułoży im się życie uczuciowe. O ile dziś to walentynki uważamy na święto zakochanych, o tyle kilka dekad temu to św. Andrzej patronował pragnącym miłości pannom, zaś patronką chętnych na ożenek kawalerów była św. Katarzyna (4 listopada). Z biegiem czasu andrzejki wchłonęły obchody katarzynek, a chłopcy zaczęli świętować razem z dziewczętami.
Co ciekawe, andrzejki mogą wywodzić się już z czasów… starożytnej Grecji. Imię Andrzej jest kojarzone ze starogreckim andros i aner oznaczającymi męża bądź mężczyznę lub adnreios (dzielny, mężny), nawiązującym do męczeńskiej śmierci św. Andrzeja. Inne źródła mówią o starogermańskim pochodzeniu Andrzejek, związanym z kultem boga płodności, miłości i bogactwa.
Jakakolwiek nie byłaby geneza tego święta, wiemy jedno – andrzejki w dawnej Polsce były jedną z ważniejszych dat w kalendarzu, a wróżby odprawiane w ten wyjątkowy wieczór traktowano z ogromną powagą. Wokół domów palono wielkie ogniska, które miały odpędzać złe duchy, a panny pod poduszką umieszczały męskie spodnie, aby wyśnić przyszłego męża bądź liczyły sztachety w płocie w nadziei na to, że dowiedzą się czegoś o przyszłym małżonku. Przygotowałam Wam kilka zabaw które możecie wykorzystać w  domu w czasie wieczoru andrzejkowego. Poproście o pomoc rodziców. Wesołej zabawy!

WYŚCIG Z BUTÓW

Dzieci biorą po jednym ze swoich butów i od najdalszego miejsca od drzwi układają je jeden za drugim tak, aby czubek jednego dotykał pięty drugiego. Zaczyna najmłodszy z uczestników, a ten, którego but pierwszy dotrze do drzwi i przekroczy próg, przeżyje w nadchodzącym roku wspaniałą przygodę/pojedzie na wspaniałą wycieczkę lub klasycznie pierwszy wyjdzie za mąż/ożeni się.

KIM BĘDĘ W PRZYSZŁOŚCI?

Do worka chowamy atrybuty różnych zawodów (strzykawka, klucz francuski, plastikowy młotek, mikrofon, samochód/kluczyki samochodowe, książka, pióro/długopis, pędzelek, gwizdek, grzebień). Dzieci losują kolejno przedmioty i pokazują innym, kim będą w przyszłości np. na zasadzie kalamburów. Fajnie, jeśli potem dzieci mogą dobrać sobie jakieś inne akcesoria związane z zawodem, który wylosowały i wcielić się w daną postać.

ANDRZEJKOWA NIESPODZIANKA

Dzieci siedzą w kole i w rytm muzyki przekazują sobie zawiniętą paczkę. Gdy muzyka przestaje grać, dziecko, które trzyma paczkę, rozpakowuje ją i wyjmuje to, co jest na wierzchu. Następnie muzyka włącza się ponownie i dzieci dalej przekazują sobie paczkę. W kolejnej przerwie muzycznej, dziecko trzymające paczkę rozpakowuje ją i zabiera upominek. Zabawę kontynuujemy do chwili, kiedy wszystkie dzieci mają coś w ręku. Upominkami mogą być czekoladowe monety symbolizujące bogactwo, gumki do ścierania/cukierki w kształcie serca symbolizujące miłość czy naklejki koniczynki/podkówki symbolizujące szczęście.

ANDRZEJKOWE KUBECZKI

Bierzemy 5 kubeczków i ustawiamy je do góry dnem, wkładając uprzednio jakieś „szczęśliwe przedmioty”. Dzieci wybierają kubeczki i odgadują znaczenie, np.:

·         moneta – bogactwo,

·         cukierek – szczęśliwe „słodkie” życie,

·         klucz – rozwikłanie zagadki/nowy dom,

·         pierścionek – szybki ślub,

·         serce – odnalezienie miłości,

·         samochodzik – daleka wyprawa,

·         korona – osiągniesz sukces, zajdziesz daleko,

·         książka – osiągniesz sukcesy w nauce.

BALONY Z WRÓŻBĄ (ALTERNATYWA DLA CIASTECZEK Z WRÓŻBĄ)

W środku balonów wiszących w pokoju ukryte są wróżby. Zachęcamy dzieci do wybrania sobie balona i przebicia go w dowolnie wybrany przez siebie sposób (może na nim usiąść, zgnieść stopą, przebić szpilką, oddać tacie/mamie do przebicia). Następnie odczytujemy wróżby ukryte w balonach, np. w tym roku spełni się Twoje największa marzenie, zdobędziesz wspaniałych przyjaciół, przeżyjesz niesamowitą przygodę, będziesz bardzo szczęśliwy. Możemy też puścić wodze fantazji i przygotować śmieszne wróżby do ciasteczek, czy jak w naszym przypadku, do balonów, jak np. “jutro rano założysz dwie różne skarpetki”, “zawsze słuchaj swoich rodziców” albo… “zawsze słuchaj swojego ciasteczka”. Z pewnością do głowy przyjdą Ci jeszcze inne proste wróżby andrzejkowe!

W(Y)RZUĆ MARZENIE

Dzieci piszą lub rysują na kartkach swoje największe marzenie. Następnie składają lub zgniatają kartkę i próbują trafić nią do szczęśliwego kapelusza. Komu się uda, tego życzenie spełni się w najbliższej przyszłości. Każdy z uczestników ma trzy szanse.

DRZEWKO SZCZĘŚCIA

Na brystolu malujemy drzewko i na taśmę przyklejamy do niego listki, na których z jednej strony malujemy symbole, np. ptak, serce, but, klucz, książka. Następnie dzieci zrywają wybrane przez siebie listki i z pomocą opiekuna interpretują symbol, który im się trafił (ptak – osiągniesz sukces, serce – znajdziesz miłość, but – wybierzesz się w podróż/przeżyjesz przygodę, klucz – rozwiążesz jakąś zagadkę, książka – osiągniesz świetne wyniki w nauce). Listki proponujemy przygotować wcześniej, drzewo można narysować wspólnie z dziećmi.