Biblioteka




22.06.2020


Dzień dobry. Dzisiaj kolejne propozycje książkowe, które warto zabrać ze sobą na wakacyjny wyjazd, lub poczytać w domu.
„Zwiadowcy” John Flanagan
W serii tej śledzimy losy piętnastolatka imieniem Will. Chłopak marzy o zostaniu rycerzem, ale wątła budowa skutecznie mu w tym przeszkadza. Will dostaje jednak inną propozycję — tajemniczy Halt namawia go do zostania Zwiadowcą. Jest to legendarna formacja, której członkowie według plotek mają styczność z mroczną magią, a nawet mogą stawać się niewidzialni. Wstąpienie w ich szeregi nie będzie więc łatwe, a sam Will przeżyje przy tym wielką przygodę. Flanagan wypracował w swoich książkach świetny styl, który sprawia, że wszystkie tomy pochłania się bardzo szybko. Lektura jest lekka i satysfakcjonująca. Autorowi udało się także przemycić w opowiadanej historii cenne wskazówki i rady dotyczące właściwego postępowania i rzeczy naprawdę ważnych w życiu.
„Jeżycjada” Małgorzata Musierowicz
Wielotomowa seria przedstawiająca barwne perypetie poznańskiej rodziny Borejków i ich przyjaciół. Akcja całego cyklu rozgrywa się na poznańskich Jeżycach i świetnie pokazuje problemy nastolatek, z którymi muszą się zmagać na co dzień. A wszystko to przedstawione z typowym dla autorki humorem i lekkością pióra. Nic więc dziwnego, że od pokoleń książki te są chętnie czytane przez córki, matki i babcie.
 „Never Never” Colleen Hoover i Tarryn Fisher
Charlie i Silas budzą się nagle… i nie pamiętają niczego, co wydarzyło się wcześniej. Nie mają pojęcia, kim są, ani skąd pochodzą. Czytelnik wraz z nimi poznaje ich przeszłość i tożsamość na podstawie tajemniczych notatek, kartek i fotografii. Takie stopniowe odkrywanie fragmentów zagadki wraz z postaciami pozwala snuć różne domysły i teorie dotyczące powodu utraty pamięci. A wszystko to prowadzi do zaskakującego zakończenia.
„Czerwona Królowa” Victoria Aveyard
Cykl opiera się na kontraście między ludźmi o czerwonej i srebrnej krwi. Ci pierwsi muszą walczyć o przetrwanie, podczas gdy Srebrni opływają w bogactwa i spędzają czas na rozwijaniu swoich nadnaturalnych zdolności. Główną bohaterką jest Mare Barrow, czerwonokrwista złodziejka. Jedna z kradzieży doprowadza do spotkania z wysłannikami Srebrnych, po którym okazuje się, że młoda Mare jest wyjątkową jednostką, która w przyszłości ogromnie wpłynie na losy całego świata.
Brzmi znajomo i oklepanie, prawda? Są to jednak tylko pozory — fabuła jest znacznie oryginalniejsza, niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. W połączeniu z lekkim piórem otrzymujemy świetną propozycję lektury na letnie wieczory. Już pierwsza część cyklu wciąga i sprawia, że chce się sięgnąć po następną.


Książki na wakacje dla dzieci c.d.

Wyobrażacie sobie wakacje bez książek? Absolutnie nie! Oto  kolejne propozycje lektur do poczytania w czasie wakacji……..
                                                                Wakacje z duchami                                                             
mogą być pierwszą lekturą Waszych dzieci, w której znajdą elementy dobrego kryminału i fantastyki. Dołączą do trójki bohaterów, których zadaniem będzie rozwiązanie kilku zagadek wymagających detektywistycznego zacięcia. W takie wakacje nikt się nie nudzi, a przy okazji odkrywa jak fascynująca może być praca detektywa. Książka dla dzieci Adama Bahdaja to jedna z tych lektur, które wspomina się po latach jako jedną z ulubionych i zapadających w pamięć. Natchnęła wiele dzieci do szukania własnych przygód w przydomowych ogródkach i na placach zabaw.

Lektura, którą teraz chcemy Wam zaprezentować, będzie idealną propozycją wśród książek dla ciekawych świata chłopcówW 80 dni dookoła świata 
to nie tylko zbiór niezwykle interesujących przygód, informacji o nowych miejscach i nieznanych kulturach ale także bardzo dobra lekcja życia, z której płynie ważny morał: jeżeli czegoś bardzo chcemy, uda nam się to osiągnąć. Powieść Juliusza Verne’a znają prawie wszyscy, ponieważ jest lekturą obowiązkową, jednak warto przeczytać tę książkę nie dlatego, że trzeba ale dlatego, że jej czytanie może sprawić wiele przyjemności i zapewnić kilka solidnych godzin pełnych doskonałej zabawy.

Książki na wakacje to także propozycje dla tych najmłodszych dzieciKarolcia 
to ośmioletnia dziewczynka, która staje się właścicielką magicznego przedmiotu – koralika. Okazuje się, że ma on moc spełniania życzeń. Dzięki ukrytej w nim magii nasza bohaterka może pomóc kilku osobom. Okazuje się jednak, że moce zaczarowanego przedmiotu nie są nieskończone i w dodatku ktoś jeszcze bardzo chciałby go zdobyć.

 Książka Małgorzaty Karoliny Piekarskiej 
W tej książce spotka dzieciaki takie jak ona, rozpoczynające po raz pierwszy naukę w nowej szkole, nowej klasie, wśród nowych dzieci. Takie początki, szczególnie kiedy dzieci wkraczają w okres dorastania, nigdy nie są proste. Poznając losy bohaterów i utożsamiając się z nimi, staną tak na próbę przed serią problemów, które mogą im się przytrafić w zupełnie prawdziwym życiu. Być może po przeczytaniu tej książki, nie będą patrzyły w przyszłość z obawą, ale z nadzieją na wspaniałe trzy lata nauki, podczas których przeżyją wiele wspaniałych chwil i zawiążą pierwsze prawdziwe przyjaźnie. Książka była na liście bestsellerów i wciąż jest wznawiana.

Wakacje bez magii… to straszna nuda. Zaglądając do książki Magiczne drzewo 1. Czerwone krzesło dzieciaki będą mogły wraz z bohaterami spełnić kilka naprawdę niezwykłych życzeń np. przejechać się autobusem, który oszalał i zobaczyć most ze światła. Książki na wakacje pełne magii to gwarancja udanego popołudnia.

Książki na wakacje dla dzieci w wieku 6–9 lata

Wyobrażacie sobie wakacje bez książek? Absolutnie nie! Oto najlepsze z najlepszych – zabawne, wciągające, do czytania od deski do deski i „Jeszcze raz!” – nasze propozycje książek wakacyjnych dla dzieci. Będziemy od dzisiaj prezentować Wam książki które warto przeczytać w czasie wakacji.

“Mikołajek”
To kultowa już postać towarzysząca dzieciom od pokoleń! Kto nie zna przygód gromadki chłopców, którzy co chwile wpadają w tarapaty. Napisane wyjątkowo dowcipnym językiem krótkie opowieści mogą zachęcić do samodzielnego czytania początkujących czytelników. Wspólne czytanie to szansa, aby rodzice przypomnieli sobie historie Mikołajka, Alcesta, Rufusa, Kleofasa, Ananiasza, Maksencjusza, Joachima, Godfryda, Euzebiusza i Ananiasza.

 „W poszukiwaniu czerwonego smoka” 

Być może nie jest to zbyt poręczna książka, bo jej gabaryty zaskakują (blisko 40×30 cm): wielka książka dla wielkich poszukiwaczy! Smok opiekował się księżniczką, ale gdy ta spotkała swojego rycerza, również sam smok zamarzył o prawdziwej miłości i udał się na jej poszukiwanie. Czytelnicy mają okazję towarzyszyć mu w tej niespotykanej podróży: odwiedza obie Ameryki, w Europie spotyka Wikingów, zaglądnął do Afryki, a także przez ocean dotarł do Australii. Na kartach książki znajdziemy piękne, bardzo szczegółowe ilustracje. Tylko gdzie ukrył się smok? To zadanie dla spostrzegawczych. Kto pierwszy znajdzie głównego bohatera tych podróżniczych historii? A gdy już smok zostanie zlokalizowany, można zająć się poszukiwaniem niebieskiej marchewki, ale to już zupełnie inna historia…
„Z muchą na luzie ćwiczymy buzie, czyli zabawy logopedyczne dla dzieci”
Nie ma nic gorszego niż nudne, żmudne i niechciane ćwiczenia. Dotyczy to także tych związanych z aparatem mowy. Dlatego jeśli twoje dziecko musi go ćwiczyć, warto zaprzyjaźnić go z muchą Fefe! Zabawne opowieści wszędobylskiej muchy w muszce wprawiają w dobry humor: jeździ wozem strażackim, lata samolotem, chodzi do kina, a nawet ujeżdża groźnego psa. Po lekturze książki nikt już nie spojrzy w ten sam sposób na zwyczajną muchę. A przy okazji najmłodsi czytelnicy, bez wysiłku i bez presji, mają okazję wykonać wielką pracę –- pracę nad aparatem artykulacyjnym, czyli podstawą prawidłowej wymowy. Jeden z lepszych przykładów nauki przez zabawę.


Co daje czytanie książek?
Chcąc zachęcić Was do czytania drodzy uczniowie, przypominamy wam w kilku punktach , jak ważne jest czytanie w naszym życiu:

1. Redukuje stres

Czytanie uspokaja i spowalnia bicie serca. Wystarczy 6 minut czytania, żeby zredukować uczucie stresu aż o 60%! Co ciekawe, czytanie książek redukuje stres:
  • 68% bardziej od słuchania muzyki,
  • 300% bardziej od wyjścia na spacer
  • i aż o 600% bardziej od grania w gry komputerowe

2. Poprawia pamięć

Podczas czytania powieści mamy mnóstwo rzeczy do zapamiętania – imiona bohaterów, ich charaktery, motywacje, historie, związki z innymi postaciami, miejsca, wątki fabularne, szczegóły… Tymczasem w mózgu tworzą się nowe synapsy, a te istniejące się wzmacniają. Dzięki czytaniu nasza pamięć pozostaje w dobrej kondycji.

3. Inspiruje

Postaci fikcyjne mogą stanowić takie samo źródło inspiracji co spotkanie z żywym człowiekiem. Inspirować może wszystko – aktywności, którym się oddają, miejsca, które odwiedzają, decyzje, które podejmują…

4. Rozwija wyobraźnię

Mając przed oczami tylko literki, sami musimy wizualizować sobie to, co dzieje się w książce – nieczęsto są to nawet rzeczy, których nie możemy zobaczyć w świecie rzeczywistym! Czytanie, stymulując prawą półkulę mózgu, rozwija naszą wyobraźnię.
 
5. Poprawia skupienie i koncentrację
Czytanie powieści wymaga od nas skupienia uwagi przez dłuższy czas, co zdecydowanie poprawia naszą zdolność do koncentracji.

6. Poszerza słownictwo

Im więcej czytamy, tym większy mamy kontakt z różnorodnym, a nawet zupełnie nowym dla nas słownictwem. Taki kontakt samoistnie poszerza nasz własny zasób słów.
😉
7. Stymuluje mózg
Warto czytać książki, żeby utrzymać swój mózg w dobrej formie. Mole książkowe mają 2,5 raza mniejszą szansę na rozwój Alzheimera, czytanie spowalnia także starczą demencję. 
 8. Rozwija wrażliwość na sztukę
Ludzie czytający książki 3 razy częściej odwiedzają muzea i 2 razy częściej uczestniczą w koncertach. Również 2 razy częściej sami malują, fotografują i piszą.
 9. I wrażliwość na innych ludzi
Warto czytać, żeby rozwijać własną empatię. Zaangażowanie w fikcję literacką pozwala nam na postawienie się na miejscu drugiego człowieka i zrozumienie go.Aż 82% moli książkowych przekazuje pieniądze i dobra materialne dla organizacji charytatywnych. 3 razy częściej niż osoby nieczytające są aktywnymi członkami tych organizacji.
10. Poszerza wiedzę
Książki to ogromne skarbnice wiedzy. Tutaj nie trzeba dodatkowych argumentów.
  11. Poprawia pisanie
Im więcej czytasz dobrych pisarzy, tym lepiej możesz rozwijać własny styl. Nie wspominając o tym, że częsty kontakt z tekstem pisanym uczy poprawności gramatycznej czy ortograficznej.

12. Pomaga zasnąć

Stworzenie wieczornego rytuału z książką daje naszemu ciału sygnał, że pora się zrelaksować i przygotować do snu.

13. Kształtuje osobowość

Czytanie pozwala nam postawić się w różnych sytuacjach, w których na co dzień do tej pory się nie znaleźliśmy. Otwiera nas na nowe doświadczenia i rozszerza horyzonty, kształtując nas samych.



Dzień Dziecka 2020 - kiedy jest święto dzieci?
Choć data Dnia Dziecka jest stała i zawsze wypada w tym samym terminie, to co roku wiele osób szuka w sieci informacji na temat tego, kiedy Dzień Dziecka. W 2020 roku, jak i w poprzednich latach, święto dzieci wypadnie tradycyjnie 1 czerwca. Tym razem będzie to poniedziałek.
W Dzień Dziecka 2020 w Polsce obradować będzie Sejm Dzieci i Młodzieży. Jest to akcja propagująca od 1994 r. parlamentaryzm wśród młodzieży. Kadencja posłów trwa jeden rok, a jedyna sesja w roku odbywa się 1 czerwca w Dzień Dziecka.
Dzień Dziecka w Polsce i na świecie - obchody i historia święta
Tradycyjnie w Dzień Dziecka rodzice obdarowują swoje pociechy mniejszymi bądź większymi upominkami. 1 czerwca z tej okazji w wielu miastach w całej Polsce przygotowywane są także wyjątkowe atrakcje dla dzieci.
Międzynarodowy Dzień Dziecka w Polsce oraz w innych byłych państwach obchodzony jest 1 czerwca już od 1950 roku. Po raz pierwszy święto to zorganizowano w związku z akcją zbierania podpisów pod Apelem sztokholmskim. Dwa lata później Dzień Dziecka stał się świętem stałym. Jego inicjatorem jest organizacja zwana International Union for Protection of Childhood, której celem było zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom z całego świata.
Dzień Dziecka ustanowiony został w 1954 przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) dla upowszechniania ideałów i celów dotyczących praw dziecka zawartych w Karcie Narodów Zjednoczonych. 
Co ciekawe, w niektórych krajach na świecie Dzień Dziecka wcale nie jest obchodzony 1 czerwca. Przykładowo we Francji obchodzi się Święto Rodziny, które wypada 6 stycznia. W Japonii oddzielnie obchodzą swoje święto dziewczynki (3 marca) i chłopcy (5 maja). W Turcji 23 kwietnia obchodzony jest Narodowy dzień suwerenności i dzień dzieci.
Kochani Uczniowie! Przyjmijcie najlepsze życzenia w Dniu Waszego święta od nauczyciela biblioteki szkolnej oraz wszystkich nauczycieli i pracowników Szkoły Podstawowej w Długiem.



 
Poczytajcie sobie wierszyki , jako inspirację do złożenia życzeń swojej Mamie.
NAJPIĘKNIEJSZE ŻYCZENIA NA DZIEŃ MATKI
Dziękuję za to wszystko,
Czym dobroć jest na ziemi,
Że Jesteś najważniejsza,
Że tego nikt nie zmieni,
Że jeden dzień najpiękniej
W mym sercu jaśnieć musi:
Dla jednych to Dzień Matki,
A dla mnie Dzień Mamusi.
W ten piękny i radosny dzień
pragnę złożyć Ci, Mamo,
najserdeczniejsze życzenia
długich lat w zdrowiu,
szczęścia i wszelkiej pomyślności,
spełnienia najskrytszych pragnień,
samych cudownych chwil w życiu
i zawsze pociechy ze mnie.
Kocham Cię mamo
Za Twe bajki
O kocie, który nie palił fajki.
Kocham Cię Mamo
Bo serce Twoje bije tak samo jak serce moje
Kochanej Mamie ...

RYMOWANKI O KSIĄŻCE I BIBLIOTECE
 Dzisiaj zapewne z ciekawością przeczytacie sobie rymowanki o książkach i bibliotece i liczymy na to, że znajdzie się wielu chętnych którzy stworzą swoje rymowanki. Zapiszcie je sobie na kartce a przy najbliższym pobycie w szkole np. na konsultacji pochwalcie się nimi w bibliotece.

Książki tylko wokół mnie,
Ciągle czytać się je chce.
Mogłabym mieć ich aż milion,
Tysiąc, dwieście i centylion.

Nasza biblioteka jest najlepsza na świecie,
Tylko nie mówcie, że nie wiecie!
Każdy chce iść do biblioteki,
Bo książki to dla umysłu leki.

Tak, macie racje,
Książki można czytać i w wakacje
Oraz w inne pory roku,
Tylko nie czytajcie ich po zmroku.

Czytać ciągle mi się chce,
Ponieważ książki są wokół mnie!!!
                                                                                                                     
Biblioteka fajna sprawa 
bo w niej ciągle trwa zabawa. 
Mądra głowa się tam kryje,
a czytelnik umysł myje.
      
Książki to fantastyczna kraina,
prowadzi do niej wiedzy lina.

Jeśli czytać lubisz,
Nigdy się nie nudzisz


Bajkowe zagadki. Zapraszamy do zabawy!


Zagadka 1:
Ma kapturek i kubraczek w tym samym kolorze,
Babci zawsze chętnie pomoże.
Przez las z koszyczkiem spaceruje,
Kwiatki zbiera i wilka wypatruje.
Zagadka 2:
Buzia jej różowiutka,
Jest wesolutka i milutka.
Rozgadana już od rana,
Bardzo często rozśpiewana.
Często w błotku z bratem szaleje,
Któż to taki przyjaciele?
Zagadka 3:
Choć niewielkiego raczej są wzrostu,
Pracy żadnej się nie boją - tak po prostu!
Trudno je spotkać, trudno je zobaczyć,
A wielu chciałoby ujrzeć ich czerwony kubraczek
Zagadka 4:
Nazwa miary powierzchni to pierwsza sylaba,
Jeszcze często używany spójnik nam się nada,
A na końcu postaw formę imienia Elżbieta,
Rozwiązanie to cud dziewczyna - pół-ryba, pół-kobieta.

Pierwsze litery odpowiedzi na poniższe 11 pytań, dotyczących różnych bajowych postaci, utworzą kolejną postać - niezwykle sympatyczną przyjaciółkę młodych widzów.

1. Jak nazywa się kot opowiadający legendy, towarzyszą mu dzieci Gabrysia i Krzyś?
2. Jak ma na imię wesoła Misia z bajki Troskliwe Misie?
3. Jak ma na imię postać mitologiczna, syn Dedala?
4. Imię rudego chłopca , który często powoduje niemałe problemy w pracy strażaków grupy Sama.
5. Lokomotywa przeznaczona do szybkiej jazdy w Stacyjkowie to?
6. Jak ma na imię przyjaciel Tosi, mieszkający na wyspie wokół jeziora?
7. Imię wesołego, rozśpiewanego, różowego kucyka?
8. Jak ma na imię słoniczka, która ma przyjaciółki Tiki i Belindę, jest wesoła i posiada magiczny kapelusz?
9. Kot, który zabiera maluchy w niezwykłe podróże?
10. Jak ma na imię uroczy zajączek z bajki na programie Mini- Mini, jego przyjacielem jest zajączek Usia i sroka Madzia?
11. Bajkowa wróżka poznająca świat to?

Przysłowia 

 To krótkie, często powtarzane sformułowanie wyrażające uniwersalne treści, traktowane jako wskazówka, ostrzeżenie lub komentarz jakiejś sytuacji. Przeczytajcie, warto znać nasze przysłowia.

  • ·         Pierwszego maja deszcz, nieurodzaju wieszcz
  • ·         Chłodny marzec, ciepły maj, będzie zboże jako gaj.
  • ·         Gdy w maju plucha, w czerwcu posucha.
  • ·         Grzmot w maju nie szkodzi, sad dobrze obrodzi.
  • ·         Jeśli w maju śnieg się zdarzy, to lato dobrze wyparzy.
  • ·         Grzmot w maju sprzyja urodzaju.
  • ·         Majowe błoto, więcej niż złoto.
  • ·         Kiedy w maju wiatr z północy, ma się u nas zimno w nocy.
  • ·         Na pierwszego maja szron obiecuje dobry plon
  • ·         Chłodny maj, dobry urodzaj.
  • ·         Deszczyk majowy, młodej łzy wdowy.
  • ·         Kto się w maju urodzi, dobrze mu się powodzi.
  • ·         Na świętego Stanisława (8 maja) rośnie koniom trawa.
  • ·         Pankracy, Serwacy, Bonifacy (13, 14, 15 maja), źli na ogrody chłopacy.
  • ·         Święta Zofija (15 maja), kłosy rozwija.
  • ·         Na świętą Zofiję (15 maja) deszcz po polach bije.
  • ·         Po Urbanie (25 maja) lato nastanie.
  • ·         Gdy kukułka kuka w maju, spodziewaj się urodzaju.

Polskie przysłowia ludowe:

  • ·         Pierwszego maja deszcz, nieurodzajów wieszcz.
  • ·         Na pierwszego maja szron, obiecuje hojny plon.
  • ·         Maj bogaty sieje kwiaty.
  • ·         Gdy w maju śnieg pada, suszę zapowiada.
  • ·         Niedługo trwa deszcz majowy, tyle, co łzy młodej wdowy.
  • ·         Kiedy w maju wiatr z północy, ma się u nas zimno w nocy.
  • ·         Grzmot w maju, sprzyja urodzaju.
  • ·         Jeśli w maju śnieg się zdarzy, to lato dobrze wyparzy.
  • ·         Jak w maju plucha, to w czerwcu posucha.
  • ·         Częste deszcze w całym maju chleb i siano nam dawają.
  • ·         Jeśli deszcze w maju, wszystko rośnie jak w gaju.

 Konkurs



Zadanie dla ambitnych czytelników: sprawdźcie swoją znajomość wierszy J. Brzechwy:

Zadanie: 1
Napisz znane ci tytuły wierszy Jana Brzechwy.
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
.......................................................
Zadanie :2
W tych tytułach chochlik pomylił słowa i litery. Napisz prawidłowe tytuły.
„Pchła Szafarka”.........................................................
„Na Wyspach Bergamotkach” ......................................................
„Tańcowała szpilka z nitką” ......................................................
„Gąska Dziwaczka” ................................................
„Pan Drops i jego grupa” ..........................................
„Kocie smutki” .......................................
„Siedmiomilowe kalosze” ..........................................
„Ryby kraby i raki” ………………………………..

Jak nazywa się ten bohater?
1.
Zamiast grzebienia używam wykałaczki. Uwielbiam stare tasiemki. Mieszkam nad rzeczką
.
..............................................................................
2.
Nie odrobiłem dziś lekcji, bo miałem za mało czasu. Nie zdążyłem położyć się
Spać bo ... zasnąłem. Śniło mi się, że nad czymś się trudziłem. Tak zmęczyłem się tym snem, że...się  obudziłem.
..............................................................................
3.
Kiedy natknąłem się na stonogę, to zadrżałem z trwogi. Tato nazwał mnie tchórzem, bo wszystkiego się boję, nawet chusteczki wiszącej na parkanie. Zamiast robić zakupy w miasteczku, szybko wróciłem do domu.

………………………………………………………………..

.4.
Znakomicie łapię muchy. Jestem Bardzo zdolna i wiem gdzie Wisła jest na
mapie. A poza tym jestem wiotka słodka i powabna.
.................................................................................
5.
Lubię opowiadać różne historie, nie zawsze prawdziwe. Mam starszą siostrę,
która zamieniła się w skowronka i siedzi całymi dniami na buku. Widziałam jak strażacy cedzili sitem wodę w stawie. Naprawdę.
.................................................................................


Zapraszamy uczniów klas trzecich do czytania
           Dzisiaj polecamy książkę Davida Walliamsa "Babcia rabuś". To przepiękna i mądra, choć utrzymana w żartobliwym stylu, opowieść o Babci i wnuczku. Skazani na siebie w piątkowe wieczory, spędzają je na grze w scrabble i degustowaniu zupy kapuścianej. Dla chłopca to udręka, Babcia jest dla niego jedynie nudną staruszką, która roztacza dookoła zapach kapusty. Sytuacja zupełnie się zmienia, gdy wnuczek odkrywa w puszce po ciasteczkach kamienie szlachetne. Rozpoczyna się niezwykła przygoda, która dla Babci okazuje się ostatnią.
"Babcia Rabuś" porusza problem kontaktów międzypokoleniowych, uczy patrzenia na ludzi i odkrywania tego, co w nich najlepsze. Pokazuje, że nie należy odrzucać innych ze względu na wiek. Starsze osoby mają wiele do zaoferowania - całe swoje doświadczenie życiowe, dystans do rzeczywistości, radzenie sobie w różnych okolicznościach.
A przede wszystkim Babcie i Dziadkowie potrafią zrobić szalone rzeczy dla swoich wnucząt… z miłości. Czego przykładem jest Babcia - Rabuś, bez której Ben nigdy nie dowiedziałby się, dlaczego Elżbieta II przechadza się po Tower w koszuli nocnej i koronie.
https://www.youtube.com/watch?=IazpwLT4

  
Czy znamy popularne wiersze? Sprawdź czy potrafisz?

Wstaw w wykropkowanych miejscach brakujące wyrazy

T. Lenartowicz  /Jagoda/                                                                                                                    
Po  …………………..    cichym lesie
Dziewczę idzie, dzbanek niesie,                                                          
Niesie dzbanek z jagodami,                                                                                         
Z jagodami borówkami                                                                                              
                                                                                                                                     
W. Broniewski   /Gramy w zielone/         
„Proszę o zielone !” zaklekotał bociek
Do zielonej  żabki ,                                                                                                                   
Co siedziała w błocie (…)                                                                                            
Rosły w błocie modre  ………………….                                                                            ,
I boćkowi rzekły: „Znamy takie bajki !”                                                                      
                                                                                                                             
        M. Konopnicka   /Na jagody/                                                                                        
Tuż nad Bugiem, z lewej strony,                                                                              
Stoi wielki  …………………. zielony,
Noc go kryje skrzydłem kruczem                                                                          ,
Świt otwiera srebrnym kluczem.                                                                                 .
A zachodu łuna złota,                                                                                                                  
Zatrzaskuje jasne wrota

J. Brzechwa   /Na straganie/
(…)  Mój buraku, mój czerwony,
Czybyś nie chciał takiej żony?
Burak tylko nos zatyka,
- Niech no pani prędzej zmyka
Ja chcę żonę mieć  …………………….
Bo przy pani wszyscy płaczą

J. Tuwim    /Spóźniony słowik/
Płacze pani słowikowa w gniazdku na akacji,
bo pan słowik przed dziewiątą miał być na kolacji.
(…)  Wszystko stygnie: zupka z  ……………………
na wieczornej rosie, sześć komarów nadziewanych
w konwaliowym sosie, motyl z rożna, przyprawiony
gęstym cieniem z lasku, a na deser – tort z wietrzyka
w księżycowym blasku.

Czesław Janczarski      /Ranek w lesie/
Cicho szumi wiatr w leszczynach-
w lesie dzień się rozpoczyna.
Najpierw świergot, gwizd radosny.
Pac! – upadła szyszka z sosny.
Lata  ……………, barwny  goniec,
zza pnia wyjrzał wąż zaskroniec.                                                                                                        
Pełznie ślimak środkiem dróżki                                                                                                     ,
przestraszył się; schował różki.                                                                                 


Ciekawostki !!!!!
Gimnastyka dla mózgu !!!
Mózg to najwspanialszy i najpotężniejszy komputer. Posiadamy go na wyłączność i to od urodzenia. To on sprawia, że jesteśmy wyjątkowi. Jest niewiele większy od grejpfruta. Waży ok. 1500 gramów. Tylko tyle, czy aż tyle? Dzięki połączeniom pomiędzy komórkami nerwowymi-synapsom-możemy się uczyć. I to właśnie stanowi o jego potędze! Dbamy o ciało, szlifując formę i rzeźbiąc figurę na siłowni, często zapominając o gimnastykowaniu ... umysłu?!?! A można to robić nie wychodząc z domu!? Zacznijmy od drobnych i prostych ćwiczeń. Z pełnym przekonaniem i ... zawodowego punktu widzenia polecam CZYTANIE jako pierwsze ćwiczenie.
"Książka to lekarstwo dla umysłu"
 to hasło, które już w starożytności w bibliotece aleksandryjskiej witało czytelników, zachęcając do czytania jednocześnie. Czytając, ćwiczymy nie tylko technikę czytania, ale i wiele innych umiejętności! Np. zdolność do empatii i intuicji (dzięki śledzeniu i przeżywaniu perypetii bohaterów powieści). Czytane historie pobudzają także do przetwarzania ich w umyśle. Przeczytane teksty "żyją" w nas przez jakiś czas, stymulując mózg do kreowania rzeczywistości - "kto czyta, żyje podwójnie" (U.Eco), a nawet "kto czyta-żyje wielokrotnie"  (J.Czechowicz). 
Na bazie tekstów i czytania można przeprowadzić wiele ćwiczeń rozwijających nasze zdolności intelektualne, usprawniające pamięć, zwiększające zdolność do skupienia się i precyzji. Czytanie niweluje stres, wprowadzając nas w świat fikcji i fantazji. To tylko niektóre z zalet czytania, które powinny zachęcić nas do jego ćwiczenia. 
Proponuję kilka zabaw opartych na lekturach szkolnych. Tak dla rozgrzewki 😉
ŁAMIGŁÓWKA LEKTUROWA
Rozwiązaniem jest tytuł książki kojarzący się z czterema wymienionymi hasłami:
1.    mur – spór – komedia – 
2.  rusyfikacja – szkoła – Marcin Borowicz –  
3.  Poznań – pamiętnik – nauczyciel -  
4.  róża – Pilot – książę – 
5.  śmierć – córka – poezja – 
6.  siostra – tragedia – maliny – 
7.  rycerz – średniowiecze – epos – 
8.  tragedia – władza – konflikt pokoleń – 
9.  bogowie – mity – Olimp – 
10. Paryż – komedia – sknerstwo – 
11.  średniowiecze – historia – rycerze – 
12.  romantyzm – duchy – dramat – 
13. Warszawa – harcerze – wojna – 
14. nowela – nauczycielka – praca u podstaw – 
15.  śmierć – nieuleczalna choroba – szpital -
16.  tragedia – miłość – Werona – 
17. czarodziej – wędrówka – przygoda - 
     I dla ambitnych i kreatywnych: Napisz historyjkę na dowolny temat, jednak przy jej układaniu wykorzystaj jak największą liczbę tytułów książek. Następnie przyślij swoją historyjkę na adres : spdlugie@op.pl Najciekawsze teksty opublikujemy na szkolnej stronie internetowej
   Zapraszamy do czytania i wspólnej zabawy!


"By czytać się chciało - zrób zakładkę wspaniałą"


Zachęcam  wszystkich  uczniów, przedszkolaków do wykonania pracy plastyczno-technicznej. Uruchom swoją wyobraźnię i fantazję - wykonaj zakładkę do książki.
Można stosować różnorodne techniki plastyczne, różne materiały i sposoby
ich łączenia. Na pewno wyczarujecie piękne zakładki które będziecie mogli wykorzystać czytając książki.



Dzień dobry.
Dzisiaj zapraszam do II etapu konkursu
ETAP II ( trochę trudniejszy)
1. Gdzie urodził się Hans Christian Andersen?
• w Danii
• w Polsce
• w Anglii

2. Wykreśl baśnie, których nie napisał H.Ch.Andersen.

* Królowa Śniegu * Lis i zając
* Dziewczynka z zapałkami * O krasnoludkach i o sierotce Marysi
* Śpiąca królewna * Brzydkie kaczątko

4. Odpowiedz na pytania.

- Jak miały na imię dzieci, bohaterzy baśni pt.”Królowa Śniegu”?
. . . . . . . . . . . . ..
- Jakie zwierzęta pasł świniopas?
. . . . . . . . . . . . ..
- Co przeszkadzało w spaniu księżniczce?
. . . . . . . . . . . . .
- W jaki zimowy wieczór pewna dziewczynka sprzedawała zapałki?
. . . . . . . . . . . . .

5. Na podstawie fragmentu baśni napisz jej tytuł.

- Coś mnie ukłuło w serce! O, teraz coś mi wpadło do oka!
Dziewczynka objęła go za szyję, chłopczyk mrugał oczami: nie, nic nie było widać!
- Pewnie już wyleciało! – powiedział, ale nie wyleciało. Był to właśnie jeden z tych odłamków szkła, na które rozpadło się lustro, czarodziejskie lustro, wiemy przecież, to wstrętne lustro, które wszystko, co wielkie i ładne, odbijało jako małe i brzydkie, podczas gdy to, co było brzydkie i złe, występowało wyraźnie i każdą wadę można było od razy zauważyć.

Tytuł baśni . . . . . . . . . . .

Jeśli masz możliwość – wydrukuj pytania i napisz odpowiedzi. A kartę odpowiedzi zachowaj – po powrocie do szkoły pochwalicie się wykonanym zadaniem.



Sprawdź swoją wiedzę
Uczniów klas I-III zapraszam do sprawdzenia swojej znajomości różnych książek. Zaczynamy:
 Treści dotyczą twórczości H.Ch.Andersena, J.Tuwima i J.Brzechwy.
Etap I
1. Z czym tańcowała igła w wierszu Jana Brzechwy? (zaznacz prawidłową odpowiedź)
a) z nożyczkami
b) z naparstkiem
c) z nitką

2. Gdzie brzmiał chrząszcz z bajki Jana Brzechwy? (zaznacz prawidłową odpowiedź)
a) w Szczebrzeszynie
b) w Szczecinie
c) w Koszalinie

3. Podaj tytuł wiersza Juliana Tuwima na podstawie tego fragmentu.
Był sobie słoń
Wielki – jak słoń.
Zwał się ten słoń
Tomasz Trąbalski.       Tytuł wiersza . . . . ..

4. Co dziadek zasadził w ogrodzie w wierszu Juliana Tuwima?
a) fasolę
b) rzepkę
c) pomidory

5. Dokończ tytuł baśni H.Ch.Andersena.

„Brzydkie . . . . . . .”

6. Na podstawie fragmentu baśni H.Ch.Andersena podaj jej tytuł.
Była sobie pewnego razu kobieta, która bardzo, bardzo pragnęła mieć malutkie dziecko, ale nie wiedziała skąd je wziąć. Poszła więc do starej czarownicy i powiedziała jej:
- Pragnęłabym z całego serca mieć małe dziecko, czy mogłabyś mi powiedzieć, skąd je mogę wziąć?

Tytuł baśni . . . . . . . .…


Drodzy uczniowie!

Zachęcam Was do prowadzenia dzienniczka czytelnika (np. w formie zeszytu), w którym będziecie dokumentować w dowolny sposób przeczytaną książkę (np. tytuł, autor, ilustracja, kilka zdań) i jednocześnie ogłaszam dla wszystkich chętnych uczniów konkurs na najciekawszy i najładniejszy dzienniczek czytelnika. W ten sposób dowiemy się, co czytaliście w czasie „koronowirusa”. Konkurs zostanie rozstrzygnięty po powrocie do szkoły. Dla zwycięzców przewidziane są nagrody książkowe.
Moc książek niech będzie z Wami!



Teatr powstał niedaleko:
Przejdź się i podziękuj Grekom…



A w teatrze
wszystko inaczej.
Tu naprawdę żyje to, na co patrzę.
Aktor,
co króla gra,
wcale nie jest za szybą ze szkła.
Ta aktorka
widzi mnie na pewno,
chociaż jest złotowłosą królewną.
I ten Książe,
piękny szalenie,
jest o krok ode mnie – choć na scenie…

Króciutka historia teatru…
Teatr starożytny związany był z kultem boga Dionizosa. W czasie tzw. Wielkich i Małych Dionizji przedstawiano na scenie tragedie i komedie opowiadające o sprawach codziennych, o dobrych i złych postępkach i o wszystkim, co wiązało się z człowiekiem. Teatry były duże, a ponieważ nie było współczesnych urządzeń typu mikrofon, budowano je w miejscach, gdzie dobrze roznosiło się echo. Wszystkie role na scenie odgrywali mężczyźni.
W teatrze średniowiecznym większość przedstawień była tematycznie związana z Kościołem i religią. Chętnie oglądano tzw. Misteria – przedstawienia z życia Jezusa i jego rodziny. Ponadto dużym powodzeniem cieszyły się także tzw. Moralitety – przedstawienia o charakterze obyczajowym z morałem na końcu. Aktorzy sami kupowali sobie stroje i często się przebierali wprost na scenie.


W epoce renesansu powstał nowy typ teatru zwany operą, w którym wszystkie role odgrywano śpiewając. Ponadto w sztukach teatralnych nastąpił powrót do starożytności. Obok wielkich przedstawień pojawiły się tzw. commedia dell’ arte, czyli teatr ludowy. W Anglii rozwinął się teatr elżbietański, w którym swoje sztuki wystawiał m.in. William Szekspir.
W XIX wieku wystawiano najchętniej dramaty. Rozwinęła się sztuka zdobienia sceny do wystawianego przedstawienia, czyli scenografia. W teatrze występowały kobiety, m.in. słynna na całym świecie polska aktorka Helena Modrzejewska.
W teatrze współczesnym wystawiane są różne rodzaje sztuk. Obok typowych, takich jak dramat, tragedia czy komedia pojawiają się sztuki eksperymentalne, które często przypominają bardziej popisy cyrkowe czy seanse spirytystyczne niż przedstawienie teatralne.

Kilka pojęć teatralnych na wesoło:
AFISZ – plakat, ogłoszenie, kiedy będzie przedstawienie.
AKT- część przedstawienia, w której są zdarzenia.
SUFLER – to podpora pamięci aktora.
REŻYSER – zwykle nie występuje, lecz jak aktorzy się denerwuje.
DRAMATY – komedia się śmieje, tragedia łzy leje…
OKLASKI – przepis na bis
BIS – to miłe powtórzenie, gdy się uda przedstawienie.
SCENOGRAF – dba o dekoracje i o strój aktorów (kreacje).
PREMIERA gdy już dobrze role zagramy,do teatru zapraszamy!
PANTOMIMA – to ruch ciała, gesty, mina.
PACYNKA – kukiełka znana, dłonią poruszana.
MARIONETKA – aktoreczka na drucikach lub sznureczkach.
TEATR JEDNEGO AKTORA – ale publiczność spora.
Miej swój teatr i odwiedzaj
Aktorów na scenach,
By powtarzać i odmieniać
Wraz z nimi – MARZENIA.






Witam Was serdecznie.
Zachęcam Was dzisiaj do wysłuchania bajki terapeutycznej pt.:
„Zgrywisia, zaklęcie i zabawa w śpiewanego”.
Opowieść na czas zarazy. Bajka autorstwa Marii Maruszczyk, psycholożki i bajkoterapeutki. Wersja do poczytania i do posłuchania znajduje się pod linkiem


Na czas zamknięcia szkół jednym z zadań biblioteki jest  wskazanie uczniom zastępstwa: gdzie mogą znaleźć darmowe książki. Poniżej przedstawiamy aktualizowany wybór bibliotek cyfrowych i innych źródeł darmowych (lub prawie darmowych) ebooków oraz audiobooków.
WOLNY DOSTĘP, BIBLIOTEKI CYFROWE
Znana i lubiana, całkowicie darmowa biblioteka cyfrowa zawierająca ponad 5500 tytułów, w tym wiele szkolnych lektur. Ebooki są dostępne w wielu formatach, w tym na czytniki. Serwis zawiera także audiobooki. Wszystko dostępne jest za pomocą wygodnej, darmowej aplikacji (smartfony Android i iPhone). Projekt fundacji Nowoczesna Polska.

Serwis zawiera wiele szkolnych lektur wraz z ich wykazem oraz opisami. Książki są dostępne online oraz do pobrania w wielu formatach, także na czytniki. Projekt realizowany w ramach Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej.

Chmura Czytania zawiera ciekawe książki polskich i zagranicznych autorów, m.in. Conrada, Kafki czy Czechowa. Nie wymaga logowania.



We wtorek 23 kwietnia 2019 roku obchodzimy Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Wyjątkowe święto dla wszystkich miłośników książek i bibliofilów jest obchodzone jest po raz 25. Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich ustanowiono w 1995 roku.
Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, nazywany też Międzynarodowy Dzień Książki lub Światowym Dniem Książki, jest organizowany przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Dlaczego aż akurat 23 kwietnia? 
Data ta wybrana została jako symboliczna dla literatury światowej. W tym dniu w roku 1616 zmarli Miguel de Cervantes, William Szekspir i historyk peruwiański Inca Garcilaso de la Vega, Na ten sam dzień przypada również rocznica urodzin lub śmierci innych wybitnych pisarzy, np. Maurice’a Druona, Halldóra Laxnessa, Vladimira Nabokova, Josepa Pla i Manuela Mejía Vallejo.
Pomysłodawcą organizowania Światowego Dnia Książki był wydawca z Walencji, Vicente Clavel Andrés. Z początku planowano związać je z datą 7 października, domniemaną datą urodzin Cervantesa, lecz ze względu na niepewność z nią związaną, ostatecznie ustalono datę 23 kwietnia.
W związku z sukcesem tego święta, UNESCO postanowiło stworzyć tytuł Światowej Stolicy Książki, który przyznaje co roku. Pierwszym miastem, które go otrzymało, był Madryt. 24 czerwca 2014 tytuł ten otrzymał Wrocław, a w tym roku jest nią Szardża (Zjednoczone Emiraty Arabskie).
SPRAWDŹ KONIECZNIE: Darmowe filmy od Netflix naYouTube

W tym szczególnym dniu nie brakuje wydarzeń związanych z promocją czytelnictwa. W Światowym Dniu Książki Polskie Radio odwiedza m.in. Gdański Teatr Szekspirowski. Zaprasza też na spotkania z Arturem Dziurmanem, Piotrem Głowackim i prof. Ryszardem Koziołkiem.

Wszystkich uczniów zachęcamy do skorzystania z możliwości czytania bez wychodzenia z domu. W sieci dostępne są serwisy proponujące darmowe korzystanie nie tylko z lektur ale wielu innych  książek. Na pewno każdy znajdzie coś dla siebie. Można nawet pobrać książeczkę dla dzieci młodszych o koronawirusie.  Dostęp jest wolny i w wielu formatach, można korzystać również z audiobooków. Polecamy strony:


22 kwietnia obchodzimy Dzień Ziemi, z tej okazji w wielu bibliotekach od lat odbywały się lekcje biblioteczne, konkursy plastyczne, pogadanki tematyczne z zaproszonymi leśnikami, których celem było uświadomienie najmłodszym, jak chronić i dbać o środowisko. W naszej szkole zajęcia takie były prowadzone cyklicznie wspólnie z Filią MBP w Szprotawie. W tym roku zachęcamy uczniów do odwiedzania stron internetowych poświęconych odpowiednim zachowaniom i postawami ekologicznymi w naszym najbliższym otoczeniu.

http://www.wfosigw.lodz.pl/a-1638,49,1638.html

http://www.dzienziemi.org.pl/